פשיעה, גביית פרוטקשן, פוליגמיה, פלישה לשטחים צבאיים וסכנה לבסיסי צה״ל: דוח מבקר המדינה על אובדן המשילות בנגב ״מס הפרוטק
29/04/2026-13:02 29/04/2026-13:05 חדשות טלגרם חדשות מהשטח דיווח
פשיעה, גביית פרוטקשן, פוליגמיה, פלישה לשטחים צבאיים וסכנה לבסיסי צה״ל: דוח מבקר המדינה על אובדן המשילות בנגב
״מס הפרוטקשן״:
מבקר המדינה אנגלמן מתאר בדוח תופעה חמורה ומתמשכת של גביית דמי חסות ("פרוטקשן"), במסגרתה קבלנים נאלצים לשלם סכומי עתק עבור "שמירה" שלמעשה אינה מתקיימת.
נוסף על תשלומי הפרוטקשן ולהשתלטות על עבודות, קבלנים רבים סובלים מסחיטה באיומים, גניבת ציוד ומלאי מאתרי הבנייה.
• 87% מהקבלנים בנגב דיווחו כי נדרשו לשלם “דמי חסות”
• 75% חוששים להגיש תלונה במשטרה
איום אסטרטגי ביטחוני:
בדוח צוין כי כבר לא מתועדים מקרים של יידוי אבנים לעבר מכוניות צבאיות בכבישי הנגב, ירי או חדירות לבסיס, אך התופעות עדיין מתרחשות. באחד המקרים כנף של מטוס בבסיס נבטים נפגעה מירי.
תושבים מהפזורה עדיין יכולים להגיע קרוב מאוד לבסיס "דבר המאפשר צפייה על הנעשה בו ועלול להביא לפגיעה בביטחון המידע הקשור לפעילותו".
המבקר מצביע על סכנה חדשה וחמורה שהתפתחה: חדירת רחפנים לשטח הבסיס.
כישלון הטיפול בפוליגמיה:
• 16,265 נשים מתגוררות בתאים משפחתיים פוליגמיים
• 113 תיקים בלבד נפתחו בשנים 2022-2024
• כתבי אישום בלבד הוגשו בפועל
ביטוח לאומי משלם למשפחות רבות במגזר הבדואי בנגב סכומים ניכרים והדבר מגדיל את הקצבה במאות אחוזים.
המבקר מדגיש כי לפוליגמיה יש השלכות שליליות - פגיעה כלכלית במשפחה, נזקים נפשיים, מאבקים בתוך המשפחה, פגיעה בכבוד האישה ובמעמדה, אלימות כלפי נשים, פגיעה בילדים ויצירת נוער שוליים.
linktr.ee
סיכום מאמרדוח מבקר המדינה חושף תמונה קשה של אובדן משילות בנגב, הכוללת פשיעה, גביית פרוטקשן, פוליגמיה ופלישה לשטחים צבאיים. לפי הדוח, 87% מהקבלנים בנגב דיווחו כי נדרשו לשלם "דמי חסות" ו-75% חוששים להגיש תלונה במשטרה. תופעת הפרוטקשן כוללת סחיטה באיומים, גניבת ציוד ומלאי מאתרי בנייה. הדוח מצביע גם על סכנה ביטחונית אסטרטגית, כאשר תושבים מהפזורה הבדואית יכולים להגיע קרוב מאוד לבסיסי צה"ל, ורחפנים חודרים לשטחם. בנוסף, הדוח מותח ביקורת על כישלון הטיפול בפוליגמיה, כאשר 16,265 נשים מתגוררות בתאים משפחתיים פוליגמיים, אך רק 113 תיקים נפתחו בשנים 2022-2024. הדוח מדגיש את ההשלכות השליליות של הפוליגמיה, כולל פגיעה כלכלית ונזקים נפשיים. הממצאים מדגישים את הצורך בטיפול יעיל בנושאים אלו לשמירה על הביטחון והסדר בנגב.