פיקוד העורף (יש להיכנס למרחב המוגן)
טוען...

טוען נתונים...

ניוז קליק

אחרי 11 שעות דיונים: המו"מ עם לבנון הוארך ביום נוסף

26/06/2026-07:04 26/06/2026-07:05 חדשות חמל דיווח

אחרי 11 שעות דיונים: המו"מ עם לבנון הוארך ביום נוסף
המשא ומתן בין ישראל ללבנון הוארך מעבר למתוכנן ויימשך היום (שישי) בוושינגטון. ההחלטה התקבלה בתום 11 שעות של דיונים רצופים, בניסיון להגיע ל"מחויבות עקרונית" להסדר ביטחוני. שגרירות ישראל בארצות הברית אישרה את התארכות הדיונים, שנכנסו ליומם הרביעי. צוותי המשא ומתן ישובו הבוקר לשולחן הדיונים במחלקת המדינה האמריקנית. מוקד השיחות, שמתקיימות בתיווך אמריקני, הוא שאלת עתידו של חיזבאללה ומנגנוני הביטחון החדשים בדרום לבנון. אחד הרעיונות המרכזיים שנדונים הוא הקמת "אזורי פיילוט". במסגרת זו תועבר האחריות הביטחונית לצבא לבנון באזורים ספציפיים, לאחר שהחיילים הלבנונים יעברו סינון ובדיקות בארצות הברית במטרה לשלול קשרים לארגון. המגעים מתנהלים בצל פערים משמעותיים בין הצדדים. לבנון מתעקשת לגבש לוח זמנים לנסיגה ישראלית מהשטחים שבהם צה"ל מחזיק כעת. ישראל דורשת מנגד כי כל הסדר יכלול את פירוק חיזבאללה מנשקו, ומסרבת לסגת עד שתנאי זה יתממש. אתמול טען גורם במחלקת המדינה האמריקנית כי ישראל כבר החלה לסגת מחלק מאזור ההפרדה כ"מחווה של רצון טוב", אך גורם ביטחוני ישראלי הכחיש את הדיווח. שר הביטחון ישראל כ"ץ הבהיר השבוע כי "גם אם תהיה דרישה אמריקנית - לא ניסוג מלבנון", ותשמור על כוחות כדי לפקח על היישום בשטח. התארכות השיחות ליותר מ-11 שעות ביום אחד מצביעה על לחץ אמריקני להשיג פריצת דרך, אך האווירה בקרב המשלחת הישראלית מלווה בחששות. מוקדם יותר השבוע, שגריר ישראל בארצות הברית יחיאל לייטר ציין כי המגעים נמצאים ב"תאונת רכבת". לייטר מתח ביקורת על ההשפעה של טהרן והשיחות המקבילות שמנהלת וושינגטון מול האיראנים, והדגיש כי פירוק חיזבאללה חייב להישאר הבסיס לדיונים. במקביל למסלול המדיני, ארצות הברית מגבשת מנגנון פיקוח באמצעות פיקוד המרכז האמריקני. מנגנון זה יספק לוושינגטון תמונת מצב בזמן אמת מהשטח כדי למנוע הסלמה. כחלק ממאמצים אלו, מפקד פיקוד המרכז האמריקני, האדמירל בראד קופר, צפוי להגיע לישראל לפגישה עם הרמטכ"ל אייל זמיר ושר הביטחון כ"ץ.
סיכום מאמר
המשא ומתן בין ישראל ללבנון הוארך ביום נוסף בוושינגטון לאחר 11 שעות דיונים רצופים. הצדדים ממשיכים לדון ב"מחויבות עקרונית" להסדר ביטחוני בדרום לבנון, תוך ניסיון לגשר על פערים משמעותיים. מוקד השיחות הוא שאלת עתידו של חיזבאללה ומנגנוני הביטחון החדשים בדרום לבנון. ישראל דורשת כי כל הסדר יכלול את פירוק חיזבאללה מנשקו, בעוד לבנון מתעקשת לגבש לוח זמנים לנסיגה ישראלית מהשטחים שבהם צה"ל מחזיק כעת. האמריקנים מתווכים בין הצדדים ומפעילים לחץ להשגת פריצת דרך. במקביל, ארצות הברית מגבשת מנגנון פיקוח באמצעות פיקוד המרכז האמריקני כדי לספק תמונת מצב בזמן אמת מהשטח ולמנוע הסלמה. שר הביטחון ישראל כ"ץ הבהיר כי ישראל לא תיסוג מלבנון ללא פירוק חיזבאללה. הדיונים נמשכים למרות האווירה המתוחה והחששות בקרב המשלחת הישראלית.

עוד מאמרים בנושא